CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, September 15, 2008

Turun Darah!!!

Takut kan tgk tajuk kali nih...hehehe..aku pon takut ms kejadian nih berlaku.kebetulan benda nih berlaku time hari umat islam bersahur utk hari ke-12, sblm aku bersahur terasa diri nak terkucil sgt2 dah.kelam kabut jugak la aku berlari anak nk ke toilet rs mcm dah kat hujung.xsempat nak bukak seluar alih2 ada air mengalir,ku tatap betul2 air yg mengalir tuh sbb colournyer lain macam..trus jerit panggil en.hubby..hubby yg tgh mamai terus tersedar bila aku tunjuk darah keluar..apa lagi terus hubby panggil ibu abah kat dapur..ibu dtg trus soh hubby bawak aku g spital takut apa2 nnt(sian en.hubby xsempat nak jamah makanan tok bersahur).aku mcm biasa la rileks jer mcm xde apa..sbb xsakit apa pon..

Sampai jer kat hospital Selayang trus masuk satu bilik..ala bilik yg kita akan masuk sblm kena hantar kat Labour room tu..sampai sana kena tny ngn nurse mcm2.then nurse soh aku baring kat satu katil tuh..kat si2 ada 4 katil.dah penuh ngn ibu2 yg tunggu masa tok transfer ke LR.mcm2 suara aku dgr,seram nyer dok lama2 kat bilik tuh.rs mcm takut plak nak bersalin.then nurse cek bukaan,tgk2 da bukak 2cm..terkejut beruk aku..biar betul??pas2 nurse ada masukkan satu ubat kat bontot,xtau ubat apa..tau2 jer aku asik nak ke toilet jer..sampai nurse tuh marah aku asik ulang alik toilet.dia soh aku dok diam2,kang takut bersalin awal klu dok berjalan jer..klu nak berak/kencing gtau jer dia..huhuhu..sampai mcm tuh sekali dia ckp..xlama lepas tuh aku pon xperasan ntah bila aku boleh terlelap sambil menunggu doktor sblm aku ditransfer ke wad biasa..

Aku dikejutkan oleh sorang nurse yg dok la asyik pegang perut aku..katanyer nak tgk kekerapan contraction perut aku..katanyer contraction kerap tp bila tny aku,aku ckp xrasa sakit pon..dalam kol 2pm doc decide transfer aku ke LR..kenapa??aku pon xtau sbb aku xrasa sakit pon..hahaha.time nih en hubby dibenarkan masuk tgk aku..mula2 ibu dulu tgk,pas2 bila tgk aku ok ibu pas kat laki aku lak masuk..aku siap ckp ngn hubby,klu dah discas nnt xnak bersalin kat sini,sbb nurse kat sini laser2..sian tgk ibu2 yg kena laser ngn nurse td..xlama lepas tuh aku pon soh hubby balik,sian dia dah la tgh puasa xsempat sahur lak tuh..elok jer en.hubby kuar doc pon dtg,doc ckp nak inject satu ubat tok matang2kan paru2 bby..2nd dos akan dapat belah malam..elok jer dapat dos 1, tiba2 aku dapat rs perutku mengeras dgn sakitnyer.rs mcm nak tercabut tulang pinggang nih..lg sakit dr senggugut..

bila tgh sakit tuh mintak ngn doktor nak duduk sbb sakit pinggang..doktor pulak xbg duduk.dia ckp sakit mcm tuh normal,dia soh aku baring jer..nak jer aku ketuk kepala doktor time tuh (time nih mana aku tau tu sakit da nak bersalin..hahaha)..pas2 nurse dtg, aku ckp aku sakit,then dia ckp klu rs nak berak gtau dia..aku igtkan bila rs nak berak tuh mmg nak kuar taik la..alih2 bila aku ckp nak berak dia ckp da leh panggil husbnad dtg..sbb bby nak kuar..perghhh...time nih mmg aku cuak sgt..trus sms en.hubby dtg.xlama lepas tuh en hubby pon sampai..kira hubby dtg mmg tepat pd msnyer..elok jer hubby sampai doc soh hubby support aku tok push bby kuar..doc ckp teran mcm nak berak tp jgn bukak mulut..pegang kaki angkat kepala..blur kejap aku time tuh dok pikir instruction doktor time tuh..susah jugak nak bersalin..bnyk gak aku push bby xkuar2 sbb aku teran xpanjang..sampai satu masa nurse paksa aku teran lama2 sbb bby nak keluar then takut klu aku lambat2 nnt bby lemas kat dalam tuh...

Alhamdulillah xlama lepas tuh aku selamat melahirkan bby boy@1.70kg..doc just tunjuk bby kat aku nih bby boy then trus bawak bby keluar diiringi oleh en.hubby..rupe2nyer diorang bwk anak aku g masuk nicu tok diletakkan dalam inkubutor,memandangkan anak aku lahir premature@30weeks..

Aku plak ditahan kat LR tok proses jahit menjahit..sakit tuh..wpon doc ckp jahit sikit..baru la aku tau betapa besarnyer pengorbanan ibu aku masa melahirkan aku..

P/S : diriku terasa fobia tok bersalin lagi..

No comments:

Post a Comment